Use of unconventional materials in vehicle gearboxes
Využití netradičních materiálů v automobilních převodovkách
Typ dokumentu
disertační prácedoctoral thesis
Autor
Lukáš Kazda
Vedoucí práce
Achtenová Gabriela
Oponent práce
Plomer Jan
Studijní obor
Dopravní stroje a zařízeníStudijní program
Strojní inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelObhájeno
2024-11-07Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato práce se zabývá možnostmi využití součástí z kompozitních materiálů v automobilových převodovkách. Kompozitním materiálem se v tomto případě rozumí polymerní matrice vyztužená buď dlouhými nebo krátkými uhlíkovými vlákny. První část obsahuje informace o současném stavu poznání. Konkrétně o mechanických vlastnostech, technologii výroby a zmiňuje příklady použití těchto materiálů v automobilovém průmyslu. Dále jsou popsána pozitiva jejich použití z hlediska snížení hluku a vibrací, ale rovněž problémy s provozem v různých pracovních prostředích. V neposlední řadě jsou popsány způsoby spojení kompozitních dílů s kovovými. Další kapitoly práce popisují výzkum v této oblasti prováděný na ČVUT v rámci několika projektů, ať už interních nebo s průmyslovými partnery. To zahrnuje návrh, výrobu a testování hybridních ocelových/kompozitních hřídelí převodovek. Ve srovnání s referenční ocelovou hřídelí bylo dosaženo lepších parametrů z hlediska hmotnosti, momentu setrvačnosti, hluku a vibrací. Vyskytly se však problémy s dosažením správné přesnosti montáže převodovky na hřídel. V rámci dalších projektů byl testován vliv oleje při vysoké teplotě na mechanické vlastnosti kompozitních materiálů. Jednalo se o kompozity z dlouhých uhlíkových vláken vyráběných technologií navíjení a 3D tištěné kompozity s krátkými uhlíkovými vlákny. Navzdory očekávání nebyl pozorován žádný negativní účinek. Poslední projekt byl zaměřen na návrh experimentálního způsobu spojení ocelové hřídele s kompozitním nábojem a naopak, a především na výpočet těchto spojů. Byla použita technologie nalisování jemně drážkované ocelové součástky do hladkého kompozitního povrchu. V programu Excel byl vytvořen rychlý analytický nástroj pro výpočet tohoto spoje na základě zatížení, rozměrů a mechanických vlastností. Tento nástroj byl ověřen experimenty a simulacemi metodou konečných prvků. Tato práce se zabývá možnostmi využití součástí z kompozitních materiálů v automobilových převodovkách. Kompozitním materiálem se v tomto případě rozumí polymerní matrice vyztužená buď dlouhými nebo krátkými uhlíkovými vlákny. První část obsahuje informace o současném stavu poznání. Konkrétně o mechanických vlastnostech, technologii výroby a zmiňuje příklady použití těchto materiálů v automobilovém průmyslu. Dále jsou popsána pozitiva jejich použití z hlediska snížení hluku a vibrací, ale rovněž problémy s provozem v různých pracovních prostředích. V neposlední řadě jsou popsány způsoby spojení kompozitních dílů s kovovými. Další kapitoly práce popisují výzkum v této oblasti prováděný na ČVUT v rámci několika projektů, ať už interních nebo s průmyslovými partnery. To zahrnuje návrh, výrobu a testování hybridních ocelových/kompozitních hřídelí převodovek. Ve srovnání s referenční ocelovou hřídelí bylo dosaženo lepších parametrů z hlediska hmotnosti, momentu setrvačnosti, hluku a vibrací. Vyskytly se však problémy s dosažením správné přesnosti montáže převodovky na hřídel. V rámci dalších projektů byl testován vliv oleje při vysoké teplotě na mechanické vlastnosti kompozitních materiálů. Jednalo se o kompozity z dlouhých uhlíkových vláken vyráběných technologií navíjení a 3D tištěné kompozity s krátkými uhlíkovými vlákny. Navzdory očekávání nebyl pozorován žádný negativní účinek. Poslední projekt byl zaměřen na návrh experimentálního způsobu spojení ocelové hřídele s kompozitním nábojem a naopak, a především na výpočet těchto spojů. Byla použita technologie nalisování jemně drážkované ocelové součástky do hladkého kompozitního povrchu. V programu Excel byl vytvořen rychlý analytický nástroj pro výpočet tohoto spoje na základě zatížení, rozměrů a mechanických vlastností. Tento nástroj byl ověřen experimenty a simulacemi metodou konečných prvků.
Kolekce
- Disertační práce - 12000 [321]