Konstrukce šachového enginu
Construction of Chess Engine
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Martin Novák
Vedoucí práce
Jarý Vladimír
Oponent práce
Čulík Zdeněk
Studijní program
Aplikace informatiky v přírodních vědáchInstituce přidělující hodnost
katedra softwarového inženýrstvíPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Cílem této diplomové práce je seznámení se s metodami vývoje moderních šachových enginů a následná konstrukce vlastního šachového enginu. V první části práce probíhá seznámení s historií enginů v různých deskových hrách, dále se způsoby měření síly enginů a jejich testováním. Práce se také následně zabývá implementací rychlého generátoru tahů využívajícího reprezentaci šachovnice pomocí bitboardů. Navazuje podrobné probrání algoritmů efektivního prohledávání herních stromů. Poté se práce věnuje moderním způsobům heuristického vyhodnocování pozic pomocí speciální architektury neuronových sítí a jejich vlastní implementací. Na závěr jsou shrnuty dosažené výsledky. The aim of this thesis is to get acquainted with the methods of development of modern chess engines and the subsequent construction of my own chess engine. The first part of the thesis deals with the history of engines in various board games, as well as methods of measuring the strength of engines and their testing. The thesis then discusses the implementation of a fast move generator using a bitboard representation of the chess board. This is followed by a detailed survey of algorithms for efficient search of game trees. The thesis then examines modern methods for heuristic evaluation of positions using a special neural network architecture and its own implementation. Finally, the results obtained are summarized.