OPATOVÁ, M. and P. DISTLER. Montessori přístup ve výuce chemie na nižším stupni víceletého gymnázia: Možnosti implementace vybraných prvků v klasické škole. Chemické listy. 2024, 118(4), 228-233. ISSN 0009-2770.
V článku je představena koncepce výuky chemie na nižším stupni víceletého gymnázia včetně možné integrace chemie do přírodních věd. Cílem článku je představit učitelům prvky montessori pedagogiky, které lze implementovat do výuky chemie na klasických školách. Popisované zásady jsou doplněny ukázkami konkrétních materiálů (např. StudyGuide, sebehodnocení, zadání skupinové práce) včetně shrnutí dílčích výhod i možných úskalí při zavádění inovací. Pozornost je věnována popisu fází výuky pro rozvoj znalostí a klíčových kompetencí žáků, individuální a skupinové práce a poskytování zpětné vazby, práce s heterogenní skupinou žáků nebo zdůvodnění dostatečného prostoru pro procvičování a osvojování učiva.
cze
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cze
dc.publisher
Česká společnost chemická
dc.relation.ispartof
Chemické listy
dc.subject
Chemistry teaching
eng
dc.subject
Montessori pedagogy
eng
dc.subject
integrated thematic education
eng
dc.subject
heterogeneous grouping.
eng
dc.title
Montessori přístup ve výuce chemie na nižším stupni víceletého gymnázia: Možnosti implementace vybraných prvků v klasické škole
cze
dc.title.alternative
Montessori approach in chemistry teaching at the lower level of an eight-year high school: Possibilities of implementing selected elements in a classical school
eng
dc.type
článek v časopise
cze
dc.type
journal article
eng
dc.rights.access
openAccess
dc.type.status
Peer-reviewed
dc.type.version
publishedVersion
dc.description.abstract-translated
The article presents the concept of teaching chemistry at the Montessori grammar school, including the possible integration of chemistry into the natural sciences class. The goal of the paper is to introduce to teachers elements of Montessori pedagogy that can be implemented in chemistry teaching at classical schools. The described principles are supplemented with examples of specific materials (e.g. StudyGuide, self-assessment, group work assignments), including a summary of the advantages and disadvantages in the implementation of innovations. The next focus is on describing the phases of learning for developing pupils' knowledge and key competencies, individual and group work and providing feedback, working with a heterogeneous group of learners or justifying the sufficient space for practice and learning.