Kondenzační stopy a jejich závislost na meteorlogické situaci
Contrails and their dependence on meteorological situation
Typ dokumentu
disertační prácedoctoral thesis
Autor
Iveta Kameníková
Vedoucí práce
Hospodka Jakub
Oponent práce
Korba Peter
Studijní obor
Provoz a řízení letecké dopravyStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravyObhájeno
2024-03-08Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Disertační práce je zaměrena na studium kondenzačních stop a jejich závislosti na meteorologické situaci. Kondenzační stopy vytvořené letadly jsou v dnešní době velmi aktuálním tématem, podle několika vědeckých studií přispívají k oteplování atmosféry.Hustota letového provozu je značně vysoká a současné prognózy hlásají její další výrazné zvyšování. S větším objemem letového provozu souvisí i častější výskyt kondenzačních stop a indukované cirrovité oblačnosti. Vědecká úroveň vzniku kondenzačních stop a jejich vlivu na zemské klima je překvapivě velmi nízká. Dosud publikované odborné studie vycházejí především z globálních modelů, měření in-situ a satelitních pozorování kondenzačních stop. Výzkum na toto téma vycházel z pozorování kondenzačních stop v letových cestách v okolí Děčína. Získaná data kondenzačních stop a meteorologických veličin byla statisticky zpracována pomocí metod strojového učení pro klasifikační modely. Bylo vytvořeno několik modelů pro predikci a simulaci vlastností kondenzačních stop jako funkce daného leteckého provozu a meteorologických podmínek. Vybrané klasifikační metody dokázaly dostatečně kvalitně klasifikovat dobu trvání kondenzačních stop. Byla zpracována statistika výskytu kondenzačních stop ve vybrané oblasti a potí i predikce jejich vzniku. Byly zjištěny závislosti mezi meteorologickými podmínkami, vznikem a životností kondenzačních stop. Tím tato studie přispívá zejména k rozvoji tohoto důležitého vědeckého problému a nastínila další možná pokračování výzkumu dané problematiky. The thesis is focused on the study of condensation trails and their dependence on meteorological situation. Condensation trails created by aircraft are a very hot topic nowadays, contributing to atmospheric warming according to several scientific studies. Air traffic density is very high and current forecasts predic a further significant increase. The increased volume of air traffic is associated with the increased occurence of condensation trails and induced cirrus clouds. The scientific level of condensation trails and their impact on the Earth´s climate is surprisingly very low. The scientific studies published so far are mainly based on global models, in-situ measurements and satellite observations of condensation trails. Research on this topic has been based on observations of condensation trails in flight paths in the vinicity of Děčín. The obtained data of condensation trails and meteological variables were statistically processed using machine learning methods for classification models. Several models were developed to predict and simulate the properties of condensation trails as a function of the given air traffic and meteorological conditions. The selected classification methods were able to classify the duration of condensation trails with sufficient quality. The statistics of the occurence of condensation trails in the selected area and the the prediction of their occurence were developed. Relationships between meteorological conditions, formation and lifetime of condensation trails were established. Thus, this study contributed in particular to the development of this important scientific problem and outline possible further research on the subject.