Analýza a modelace nehody s únikem nebezpečné chemické látky na vlakovém nádraží Kladno
Analysis and Simulation of an Accident with the Release of Hazardous Chemicals at the Train Station Kladno
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Eva Taubrová
Vedoucí práce
Mildorf René
Oponent práce
Rek Michal
Studijní program
Civilní nouzové plánováníInstituce přidělující hodnost
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaObhájeno
2023-06-29Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Diplomová práce se zabývá problematikou úniku chloru ze železniční cisterny po simulované nehodě na vlakovém nádraží Kladno. Nehoda je modelována pomocí softwarových nástrojů ALOHA a TerEx s následným podrobným vyhodnocením dopadů nehody zejména s ohledem na ohrožení životů a zdraví obyvatelstva města. V teoretické části diplomové práce jsou uvedeny příklady havárií spojených s únikem chloru, platná legislativa a platné předpisy vztahující se k přepravě nebezpečných látek včetně užívaných systémů bezpečnostního značení při transportu těchto látek. V této části práce jsou dále uvedeny vlastnosti chloru jako chemické látky vybrané pro modelování simulovaných nehod, přehled dostupných databází chemických látek a nezbytná opatření v oblasti ochrany obyvatelstva. Cílem práce bylo nasimulovat různé typy nehod s únikem chloru za různých meteorologických podmínek (inverze, slunečno) pomocí softwarových programů ALOHA a TerEx – modul DEGAS včetně detailního vyhodnocení, zobrazení výsledků modelací v mapovém podkladu a jejich vzájemnou komparací. Praktická část práce popisuje provedení jednotlivých typů modelací, uvádí jejich tabulkový přehled a grafické zobrazení výsledků, kapitola diskuze pak uvádí porovnání modelací simulovaných nehod s modelací reálné nehody a vyhodnocení stanovených hypotéz. V závěru práce je shrnuto, jaké dopady by podobná nehoda měla na obyvatelstvo v přilehlém i vzdáleném okolí místa simulované nehody. The diploma thesis is focused on the problems related to the chlorine leakage from a railway tank after a simulated accident at Kladno train station. The accident is modelled using the software tools ALOHA and TerEx, followed by a detailed evaluation of the impact of the accident, especially with regards to the threat to the population of the city. In the theoretical part of the thesis, examples of accidents associated with chlorine leakage, valid legislation and valid regulations related to the transport of dangerous substances, including the safety marking systems used in the transport of these substances, are presented. In this part of the thesis, the properties of chlorine as a chemical substance selected for modeling simulated accidents, an overview of available databases of chemical substances and necessary measures related to the population protection are also presented. The aim of the work was to simulate different types of accidents with chlorine leakage under different meteorological conditions (inversion, sunny) using the software programs ALOHA and TerEx - the DEGAS module including detailed evaluation, display of modeling results in a map background and their mutual comparison. The practical part of the thesis describes the implementation of individual types of modeling, presents their tabular overview and graphical display of the results, the discussion chapter then presents a comparison of the modeling of simulated accidents with the modeling of real accidents and the evaluation of hypotheses. In the conclusion part of this thesis the effects of a similar accident on the population in the adjacent and distant surroundings of the place of the simulated accident are summarized.
Kolekce
- Diplomové práce - 17111 [419]